PAS BUTA, KARPAL TERUS MEMPERTIKAIKAN HUDUD!!!


GEORGE TOWN: Undang-undang Hudud akan meningkatkan, dan tidak menghalang, jenayah kerana standard yang tinggi akan menghalang pendakwaan dari mewujudkan kes, kata Pengerusi DAP kebangsaan, Karpal Singh di sini hari ini.

Beliau berkata keperluan tegar mempunyai empat orang saksi di bawah undang-undang hudud bermakna bahawa mana-mana kes yang mesti dibuktikan dengan pasti.

Beliau berkata ini adalah bertentangan dengan sistem jenayah undang-undang semasa yang hanya memerlukan pihak pendakwaan membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Selain itu, beliau menambah bahawa di bawah sistem undang-undang hudud, empat orang saksi mesti benar dan merupakan umat Islam yang baik.

Beliau berkata pihak pendakwaan akan menghadapi satu tugas yang berduri untuk menghasilkan empat orang saksi itu bagi membuktikan kes seperti zina dan menghampiri khalwat atau menutup kes tersebut.

"Penjenayah lebih suka undang-undang hudud kerana ia akan menjadi mustahil untuk pihak pendakwaan untuk membuktikan kes.

"Hudud sesungguhnya akan menetapkan penjenayah berkeliaran bebas dan jenayah akan meningkat," Karpal kepada pemberita semasa lawatan ke kawasan pilihan raya parlimennya Bukit Gelugor.

Pada masa ini, negara ini sedang dikawal oleh undang-undang jenayah yang seragam untuk semua yang digubal oleh Parlimen.

Walau bagaimanapun, kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang keluarga Islam atau syariah peribadi.

Karpal menolak cadangan bahawa undang-undang hudud Allah membuat undang-undang untuk mencegah jenayah dan menanamkan rasa takut dalam rakyat, menyifatkannya sebagai "salah faham".

Merujuk kepada pengisytiharan bahawa hukuman mati adalah hukuman yang kejam dan zalim, badan pemantau hak asasi manusia Amnesty International, beliau mempersoalkan hukuman memotong kaki dan tangan di bawah undang-undang hudud.

"Undang-undang Hudud tidak mempunyai tempat dalam sistem undang-undang negara," katanya.

Beliau mengulas gesaan negeri Kelantan Exco Mohd Amar Nik Abdullah untuk undang-undang jenayah yang dibuat seperti yang teruk sebagai undang-undang hudud untuk mencegah jenayah.

Ps: Sekarang, dah jelas yang menentang keras perlaksanaan Hukum Hudud ni ialah Si Karpal Singki Pecah ni dan jugak puak – puak DAPigs.

Inilah akibatnya bila mereka menolak perpaduan Ummah. Nak jugak bersekongkol dengan puak – puak DAPigs tu. Sekarang, tanggung la sendiri!!!

No comments:

Post a Comment

Followers